Domnule Președinte,
Doamnelor și domnilor deputați,
Anul acesta am aflat că din cei peste 200 de mii de elevi înscriși în clasa I în anul 2010, doar puțin peste 90 de mii au finalizat studiile liceale și au promovat bacalaureatul. Aceste cifre care ar trebui să ne cutremure parcă nu au creat mare deranj nici în societate și nici în rândul autorităților române. Să fim onești! Nu în anul 2022 au dispărut peste 100 de mii de copii din școală, ci ei au părăsit sistemul de învățământ cu multă vreme înainte. Unii copii se pierd chiar din clasele primare. Cei mai mulți abandonează școala la finalizarea gimnaziului și altă parte în primii ani de liceu. Deși în Legea educației se prevede în mod explicit care este durata nvățământului obligatoriu din țara noastră, deși Constituția stipulează foarte clar că învățământul obligatoriu este gratuit, în realitate, statul român nu a reușit să pună în aplicare aceste prevederi legale. Situația este cu atât mai dramatică cu cât egalitatea de șanse între copiii din mediul rural
și cei de la oraș nu există. Deși în România se nasc tot mai puțini copii și populația îmbătrânește constant, copiii din mediu rural au tot mai puține șanse să urmeze cursurile liceale sau ale unei școli profesionale. Despre admitere la facultate și câștigarea unui loc de muncă superior calificat nici nu mai încape vorba. N-avem medici specialiști, n-avem judecători și procurori, nu mai sunt ingineri sau agronomi se vaită autoritățile publice și mediul de afaceri din România. Păi de unde să fie medici, magistrați, profesori sau ingineri în țara noastră dacă tot mai puțini copii intră în școală, tot mai puțini ajung la bacalaureat, iar și mai puțin reușesc să parcurgă studiile universitare? Nu mai spunem că și din cei care finalizează studiile universitare în țara noastră, tot mai mulți au biletele de avion comandate să plece și să muncească în străinătate. De ce? Pentru că peste hotare unde un profesor nu are același salariu ca un casier de supermarket, un cercetător nu se uită cu invidie la cât câștigă un zidar, un inginer nu are o leafă de câteva ori mai mică decât un șofer, iar un medic nu vine cu pansamentul și bisturiul în buzunar de acasă.
Stimați colegi,
Avem șansa de a inversa procesele care s-au înrădăcinat în societatea din țara noastră, care au generat profund dispreț pentru sintagma ”ai carte, ai parte!”. Soluția stă în alocarea unui buget decent educației și în implementare proiectului ”România educată”. Noul ministru al educației nu va putea să ducă la îndeplinire, de unul singur, toate aceste obiective. Succesul ține de o mobilizare totală a autorităților române și a societății, astfel încât toți copiii români să aibă șansa reală de a merge la școală, pe toate ciclurile de studiu oferite de instituțiile de învățământ românești și de a învăța în școală, nu în afara ei.
Vă mulțumesc,
Nicolae GIUGEA
Deputat PNL