Craiova. Cum și de cine pitulase primăria locația șantierelor la licitația pentru asfaltare

Procedura cu cântec pentru atribuirea acordului-cadru de asfaltare a Craiovei, cu valoare estimată de 45 de milioane de euro, bani publici, stagnează de luni bune, înțepenită în faza de evaluare tehnică a ofertelor. În câteva zile se împlinește deja anul de la publicarea avizului de conformitate, iar în mai puțin de două luni licitația ar trebui închisă.
În fapt, întârzirea a fost provocată de Primăria Craiova, care, de la bun început, a încercat să restricționeze, sistematic, accesul operatorilor interesați la unele date sau la informațiile reale ale procedurii
. Reamintim doar că documentația trebuia, practic, integral refăcută, după verificarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, în vederea eliminării restricționării accesului unor operatori, a discriminării ș.a.m.d., precum și faptul că ANAP insista încă din 2018 ca Primăria Craiova să renunțe la acest tip de acord-cadru, întrucât ”nu rezultă din justificările autorității contractante faptul că necesitatea elaborării proiectelor tehnice și executarea lucrărilor se formează ad-hoc ca și condiție esențială pentru alegerea încheierii unui acord cadru –a se vedea Notificarea ANAP din 10.10.2018. Luând în considerare obiectul contractelor subsecvente – elaborare PAC și documentații pentru obținerea avizelor, PT, servicii de asistență tehnică și execuție lucrări de „Modernizare și reabilitare străzi, trotuare și alei”, ce reprezintă obiective de investiție cu scop clar definit și rezultat unic, aplicarea acordului cadru pentru proiectarea și execuția acestora poate să conducă la utilizarea acestuia în mod abuziv sau impropriu (a se vedea: art.107 alin.(1) HG nr.395/2016, cu modificările și completările ulterioare, precum și Notificarea ANAP din 10.10.2018 cu privire la utilizarea acordului–cadru).
Anul trecut. ANAP mai punea în vedere Primăriei Craiova: ”În cazul în care se menține decizia de a utiliza acordul cadru pentru atribuirea contractelor de proiectare și execuție lucrări, adăugați în strategia de contractare argumente suplimentare din care să rezulte fără echivoc că autoritatea contractantă nu utilizează în mod abuziv sau impropriu acordul-cadru astfel încât să împiedice, să restrângă sau să distorsioneze concurenţa”.
Numai că nu s-a întâmplat deloc așa, echipa de distribuire a banului public de sub Olguța Vasilescu procedând fix invers, după cum oricine poate lesne deduce din răspunsurile la clarificări afișate în sistemul de achiziții publice – SEAP.
În care mai descoperim că, la un moment dat, municipalitatea și-a permis să răspundă în dodii la solicitarea unor operatori interesați de a li se comunica în documentația de atribuire unde este… locul faptei! Adică amplasamentul de șantier…
Abaterea a fost scoasă la iveală tot de ANAP: ”Abateri identificate – aspecte de regularitate și calitate: În fapt: Raspunsul nr. 3 nu lămurește op.ec. cu privire amplasamentul pentru organizarea de santier. Măsură de remediere: Reformulați raspunsul astfel încat sa oferiți op. ec. interesați de procedură informațiile solicitate cu privire amplasamentul pentru organizarea de santier. În drept: Art. 160 (2) din Legea 98/2016.”
A spune de aici, încolo că este vorba doar de incompetență, nu de tentativă de atribuire cu dedicație a contractului de 45 de milioane de euro – este evident și cui, în condițiile în care primăria lucrează de 14 ani doar pe acord-cadru, e ca și cum ai fi convins și ai mai și susține cu tărie că marmota chiar învelea ciocolata…
Revenim