La începutul anului 2013, autorităţile române au demarat dialogul cu reprezentanţii Comisiei Europene având drept subiect prioritar pregătirea documentelor programatice pentru perioada 2014 – 2020. În cadrul acestor discuţii s-a stabilit ca dezbaterile ce vor urma să vizeze anumite aspecte considerate deosebit de importante, precum: priorităţile tematice de finanţare, construcţia programelor operaţionale, condiţionalităţile ex-ante, evaluarea ex-ante a programelor operaţionale şi cadrul partenerial pentru pregătirea acestora. Totodată, a fost stabilit un plan de lucru şi un calendar comun cu reprezentanţii CE, care cuprind următoarele termene:
• sfârşitul lunii mai 2013 – transmiterea informală a Acordului de parteneriat;
• septembrie 2013 – transmiterea informală a Programelor Operaţionale;
• noiembrie 2013 – transmiterea oficială a Acordului de Parteneriat;
• ianuarie 2014 – transmiterea oficială a Programelor Operaţionale;
• ianuarie 2014 – aprobarea oficială a Acordului de Parteneriat;
• martie 2014 – aprobarea oficială a Programelor Operaţionale.
Prin Memorandumul Guvernului din luna aprilie 2013 s-a propus o formulă organizatorică a programelor operaţionale (pentru perioada 2014 / 2020), gândită astfel încât să răspundă mult mai eficient la cerinţele politicii de coeziune. Astfel, domeniile mediu, transport şi energie vor alcătui Programul Operaţional pentru Infrastructura Mare, vor exista 8 Programe Operaţionale Regionale, programe operaţionale în sectoarele competitivitate (adresate mediului privat, IMM-urilor), capital uman (cu două componente tematice: educaţie şi măsuri care să stimuleze piaţa muncii), dezvoltarea capacităţii administrative (program de mare importanţă pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de manageriere a fondurilor europene), asistenţă tehnică şi cooperare teritorială. În ceea ce priveşte Politica Agricolă Comună, structura funcţională este alcătuită din programele: Dezvoltare Rurală, Pescuit şi Plăţi Directe. Viitoarea perioadă de programare va fi mult mai bine gestionată la nivel administrativ şi tehnic, iar din punct de vedere al absorbţiei România nu se va mai confrunta cu problemele întâmpinate în perioada 2007 – 2013. Experienţa acumulată, identificarea deficienţelor sistemice şi a soluţiilor pentru rezolvarea acestora, determinarea actualilor factori de decizie guvernamentală şi adoptarea unei viziuni pragmatice în raport cu atragerea fondurilor alocate de către Comisia Europeană constituie elementele principale şi, în acelaşi timp, punctele forte ce vor face diferenţa între ceea ce a fost şi ceea ce va fi. Declaraţie de presă a secretarului de stat în Ministerul Fondurilor Europene, Alin Mitrică.