Planurile de urbanism sau de amenajare a teritoriului nu vor mai putea fi avizate fără consultarea publicului, de la anunţul de intenţie a întocmirii documentaţiei şi până la faza finală, de vot în consiliile locale.
Informarea asupra propunerilor
Potrivit unor norme metodologice intrate recent în vigoare, aprobate prin Ordinul 2.701 al ministrului Dezvoltării, “Informarea şi consultarea publicului cu privire la propunerile de PUZ (Plan Urbanistic Zonal – n.r.) se fac înainte de transmiterea documentaţiei pe circuitul tehnic de avizare”.
Iată câteva dintre procedurile de informare a publicului despre propunerile PUZ:
“1. publică pe propria pagină de internet anunţul cu privire la posibilitatea, modul şi perioada, locul si orarul în care se pot consulta documentele şi transmit observatii la sediul autorităţii publice competente pentru aprobarea PUZ în termen de maximum 25 de zile calendaristice de la data anunţului, precum şi obiectivele, data, locul de desfăşurare, ora de începere şi durata estimată pentru fiecare metodă de consultare;
2. identifică şi notifică proprietarii ale căror proprietăţi vor fi direct afectate de propunerile PUZ;
3. pune la dispozitia publicului spre consultare documentele aferente propunerilor PUZ, inclusiv materiale explicative scrise si desenate, intr-un limbaj nontehnic, precum şi documentele ce au stat la baza primei variante a propunerilor, după caz: certificatul de urbanism, avizul prealabil de oportunitate;
4. afişează anunţul la sediul propriu şi în alte locuri special amenajate, pe panouri rezistente la intemperii, cu caracteristici stabilite prin procedurile specifice amplasate in cel puţin 3 locuri vizibile pe teritoriul zonei studiate”.
Informarea asupra consultării
După ce au pus la dispoziţia publicului toate datele cu privire la propunerile PUZ şi la modalitatea de transmitere a opiniilor, autorităţile sunt obligate să treacă la pasul 2:
“1. informează publicul cu privire la rezultatele informării şi consultării, cel puţin prin publicarea pe propria pagină de internet şi la sediul propriu a observaţiilor şi sugestiilor publicului şi a răspunsului la acestea, în termen de 15 zile de la încheierea perioadei de consultare a publicului;
2. informează în scris proprietarii ale căror imobile sunt direct afectate de propunerile PUZ şi care au trimis opinii, cu privire la observaţiile primite şi răspunsul argumentat la acestea.”
În cazul în care PUZ-ul este unul de complexitate sporită, primăria trebuie să organizeze expoziţii în zonă, broşuri, emisiuni TV, să organizeze dezbateri publice, interviuri de grup, ateliere de lucru etc., se mai arată la art. 38 din metodologie.
PUZ-urile depuse, blocate până la regulament
Potrivit arhitectului-şef al Craiovei, Mircea Diaconescu, nici un PUZ nu va intra la aprobare în consiliul local până la adoptarea unui regulament privind consultarea publicului la elaborarea şi avizarea planurilor de urbanism. “Suntem obligaţi prin noua legislaţie să adoptăm un regulament local de urbanism care să cuprindă şi aceste reglementări. Legea face referire şi la documentaţia depusă sau în curs de avizare tehnică: şi în cazul acestora trebuie îndeplinite cerinţele de informare şi consultare, din faza în care se află planurile. Adică, până nu vom avea regulamentul, nici aceste PUZ-uri nu pot fi înaintate spre aprobare”, a spus Mircea Diaconescu.
Nouapresa