Domnule Președinte,
Doamnelor și domnilor deputați,
De ce oare, atunci când mergem la cumpărături întrebăm vânzătorul: acestea sunt ouă românești? este lapte de-al nostru? e pepene oltenesc? e brânză maturată de la stână? sunt roșii de grădină sau de seră? Răspunsul îl cunoaștem cu toții! Preferăm produsele românești, pentru că sunt de cea mai bună calitate, obținute încă prin metode tradiționale, fără aditivi alimentari și fără ingrediente care să pună sub semnul întrebării sănătatea noastră. Nu întâmplător, orice străin care vine în România și gustă din savoarea legumelor și fructelor românești pleacă plăcut impresionat și cu regretul că, în magazinele din țara sa nu găsește asemenea produse.
Stimați colegi,
O zicală nu tocmai veche spune că ”reclama este sufletul comerțului”. Și noi știm că fermierii români produc de la un an la altul mai mult și la o calitate superioară, însă, problema de bază rămâne valorificarea muncii lor. Cum să vândă și cui? Unde să depoziteze și cât îi costă? Cum să fie consumatorii mai bine informați că e mai bine să cumperi o roșie de calitate decât două fără gust aduse din afara UE? Sunt întrebări pe care miniștri agriculturii din ultimele decenii nici măcar nu au dorit să le audă, dar apoi să le și răspundă prin măsuri adecvate. În timp ce Italia, Franța, Germania, Spania, marile economii agricole ale Uniunii Europene, își promovează intens produsele naționale: vinuri, brânzeturi, paste făinoase, legume, fructe, noi nu reușim să scoatem pe piețele externe decât câteva borcane de magiun și zacuscă de Topoloveni și, poate, niște brânză de Sibiu.
Stimați colegi,
Vinurile românești sunt pregătite să concureze cu cele din Franța sau Italia, brânzeturile românești nu sunt mai prejos decât cele care se produc în jurul Mediteranei, legumele noastre sunt superioare calitativ, iar produsele tradiționale din carne pot fi oricând un brand alimentar pentru România. Dacă statul român a eșuat în a pune în valoare pe piața națională și pe piața unică europeană produsele alimentare românești și atuurile competitive ale acestora, atunci ar trebui să sprijinim mediul privat să promoveze produsele românești. Avem fonduri externe nerambursabile care pot fi direcționate în acest sens și, vă garantez, că printr-un control strict al calității produselor românești, acestea s-ar putea impune pe piața Uniunii în numai câțiva ani, iar producătorii români și-ar putea valorifica în mod superior munca.
Vă mulțumesc,
Nicolae GIUGEA
Deputat PNL